tips

1. Werk met vaste rubrieken
Vaste rubrieken brengen structuur in je verhaal. Het produceren van content wordt gemakkelijker en de klant weet precies wat hij van jou kan verwachten. Ga je brainstormen over nieuwe content, denk dan in reeksen. Een unboxing videoreeks of elke maand een blog over online marketing bijvoorbeeld. Zo maak je content waar mensen voor terug komen. Bij Fish Tales posten ze elke vrijdag een kookshow van 10 seconden op Instagram. Volgers weten dit en gaan zelfs vragen om de video als eigenaar Bart een halfuurtje te laat is met uploaden.

 

2. Inspireer
Bezorg je volgers hun dagelijkse portie inspiratie. Met leuke ideeën of prachtige quotes maak je volgers enthousiast én bewijs je meteen je meerwaarde. Wat kunnen mensen doen met jouw product of dienst? Zo staat het Instagram account van Allerhande vol met mooi gedekte tafels en videorecepten. Bekijk het filmpje en je weet dat je deze instant sojabonen móet hebben!

 

3. Tips & Tricks
Jij bent de expert in jouw vakgebied. Dat betekent dat je meer kennis en kunde hebt dan je doelgroep. Vertaal je kennis naar handige tips & tricks waar je doelgroep iets mee kan! Dit kan in allerlei vormen. Lifehacks, handleidingen, instructies, DIY stappenplannen; alles waar de doelgroep vervolgens zelf mee aan de slag kan is welkom. Denk niet te moeilijk en maak het visueel! Dit is precies wat Mona in het onderstaande voorbeeld heeft gedaan.

 

4. Het verhaal van je klant
Mensen zijn erg gevoelig voor ervaringen en beoordelingen van anderen. Speel hierop in door de ervaring van je klanten te delen. Wat heeft hen over de streep getrokken? Hoe bevalt het? Wat maken zij mee? De online fitness coach Personal Body Plan overtuigt dagelijks nieuwe klanten met deze methode. Elke dag posten zij een verhaal van een klant mét voor en na foto’s. Heel eerlijk vertellen klanten over hun worstelingen, overwinningen en natuurlijk het resultaat.

 

5. Dezelfde content, andere context
Goede content kun je vaker dan een keer gebruiken op social media. Post je organisch, dan is de kans groot dat niet iedereen je post de eerste keer heeft gezien of gelezen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat mensen dat mensen dit irritant vinden. Highlight telkens een ander onderdeel uit een artikel of plaats aan het einde van de maand een lijstje met de best gelezen artikelen. De content een (half)jaar later nog eens plaatsen – mits relevant! – kan ook prima. De social media throwback is breed geaccepteerd.

 

6. Inhakers
De inhaakposts op social media zijn je waarschijnlijk wel bekend. Veel grote merken posten grappige plaatjes of speelse woordgrapjes tijdens feestdagen zoals Pasen, Kerst of Koningsdag. Ik heb deze vorm van content bewust niet als eerste genoemd, omdat ik vind dat je content over het algemeen meer moet bieden dan alleen een glimlach op je gezicht. Toch zijn inhakers een leuke aanvulling op je content. Maar let wel: doe het goed of doe het niet! Unox had het dit jaar goed voor elkaar met Koningsdag: voor 1 dag was de Unox-muts een vrolijke en veelgebruikte filter op Snapchat.

 

7. Vraag je volgers om hun mening
Social media draaien niet om zenden, maar om interactie. Jij bent dan ook niet de enige die verantwoordelijk is voor de content op de pagina. Betrek je publiek en laat je volgers ideeën aandragen of vraag ze om hun mening. Laat je klanten meedenken over nieuwe producten, verbeteringen, favorieten of simpelweg de header van je social media pagina. De klant vindt het fijn om zijn mening te geven en je weet zo precies waar binnen de doelgroep vraag naar is. Win-win!

 

8. Een kijkje achter de schermen
Gebruik niet alleen de mooie verhalen van je klanten, maar ook van je medewerkers! Ieder bedrijf heeft ze en social media kanalen zijn pérfect om mensen een kijkje achter de schermen te bieden. Waar ben je als bedrijf mee bezig? Op welke events ben je aanwezig? Wie werkt er dag in dag uit aan die mooie resultaten? Zo zet Burgers Zoo de dierenverzorgers centraal in hun social content. Zij kennen de dieren het beste en maken allerlei leuke, vreemde en ontroerende dingen mee.

 

9. Curated content
Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Sluit content van anderen perfect aan op jouw doel, boodschap en doelgroep? Gebruik het dan gewoon. Je kunt prima een grappige post of interessant artikel van een ander delen als het ook bij jou past. Voeg er wel iets aan toe. Vertel waarom het zo interessant of leuk is bijvoorbeeld. Of maak een lijstje: ‘3 interessante artikelen over…’.

 

10. Gebruik je FAQ en klantenservice
Nog steeds geen idee wat je kunt posten? Geef dan simpelweg antwoord op de vragen van je klant. Bekijk via Google Analytics welke zoekopdrachten veel voorkomen op je website of vraag input aan je klantenservice. Zo kun je proactief inspelen op veel voorkomende vragen en dus relevant zijn voor de doelgroep. Begin een post met ‘wist je dat..?’ of vertaal je verhaal naar een handige tip of praktisch stappenplan.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *