Waarom Facebook Adverteren?
Allereerst is het natuurlijk goed om te weten waarom adverteren op Facebook zo belangrijk is. Sommigen denken wellicht: Ik hoef niet per se advertenties op Facebook te zetten. Het is genoeg om mijn product gratis en “organisch” te promoten op Facebook, door middel van posts en shares. Helaas is dit tegenwoordig echter niet meer het geval, omdat het Facebook algoritme van nu ervoor zorgt dat het organische bereik van berichten, dus kort gezegd, hoeveel volgers jouw berichten te zien krijgen, direct samenhangt met de aandelenkoers. Dit houdt in dat lang niet al jouw volgers jouw berichten te zien zullen krijgen. De verwachting is dat deze ontwikkeling alleen maar door zal zetten en Facebook adverteren dus belangrijker en belangrijker zal worden.
5 Tips voor Facebook Adverteren
Nu is vastgesteld waarom adverteren op Facebook zo belangrijk is, is het handig om naar wat tips te kijken die je hierbij kunnen helpen.
1. Gericht Facebook adverteren
Wat ontzettend belangrijk is bij Facebook adverteren, en dit is meteen één van de grootste valkuilen voor mensen die willen adverteren op Facebook, is dat je doelgericht adverteert. Daarvoor is het natuurlijk eerst belangrijk dat je voor jezelf goed duidelijk krijgt wat voor klanten je precies probeert te benaderen. Hoe oud zijn ze? Zijn ze single of hebben ze een partner? Wat zijn hun interesses? Als dit eenmaal goed duidelijk is biedt Facebook je uitstekende opties om in te stellen op wie je advertentie zich richt. Er is één uitzondering op deze regel: Als je een super lokale ondernemer bent, die alleen zijn producten of diensten wil verkopen binnen een specifiek gebied of een bepaalde stad, kun je beter een techniek toepassen die carpet bombing wordt genoemd. Pas deze techniek op de volgende manier toe: Stel voor de eerste advertentie bij targetting opties alleen een gebied, leeftijd en/of geslacht in. Laat deze doelgroep vervolgens een video advertentie zien. Dit hoeft helemaal geen dure, super professionele video te zijn, maar kan bijvoorbeeld prima een slide show video zijn. Deze strategie is voor de lokale markt goedkoper dan super gerichte advertenties, omdat er heel veel concurrentie is voor specifiek adverteren binnen de lokale markt. Hiermee bouw je ook een klantenbestand op, dat je vervolgens kunt gebruiken om meer doelgericht te Facebook adverteren.
2. Houd Facebook adverteren simpel
Facebook adverteren biedt je allerlei opties om meerdere afbeeldingen of video’s te gebruiken voor je advertentie. Het beste kun je echter gaan voor de simpelste optie (tenzij je gebruikt maakt van carpet bombing, zie hierboven): één afbeelding, gecomplementeerd door een goede tekst. Over het algemeen hebben de ingewikkeldere advertentiemethodes juist meer weg van advertenties (wat je natuurlijk niet wilt, je advertentie moet zo natuurlijk en organisch mogelijk lijken) en hebben vaak een lager doorklikpercentage.
3. Testen
Als je succesvol wilt adverteren op Facebook, is het ontzettend belangrijk dat je kijkt welke advertenties werken en je doelgroep aanspreken. Daarom kun je het best, als je met een nieuwe campagne begint, een paar, laten we zeggen 5, advertenties tegelijk gebruiken en dan kijken welke tot de hoogste conversie leidt of de meeste likes genereert. Vervolgens kun je advertenties die het niet zo goed doen geleidelijk verwijderen, tot je de beste overhoudt.
4. Facebook adverteren op basis van Mediakits
Als je wilt adverteren op Facebook kan het soms lastig zijn om precies je doelgroep te bepalen en vast te stellen welke kenmerken en interesses je doelgroep heeft. Iets dat hier heel erg bij kan helpen is kijken naar de zogenaamde mediakits van één van de oudste media die we kennen: tijdschriften. Mediakits zijn eigenlijk een soort beschrijvingen van de specifieke doelgroep die een tijdschrift probeert te bereiken. Een website waar je veel mediakits kunt vinden, is deze: justmediakits.com
Omdat Facebook adverteren, zoals we al eerder zagen, vaak het beste werkt op basis van sterke interesse targeting, is het handig om, stel dat je een webshop hebt die gespecialiseerd is in de verkoop van gitaren, even te kijken naar de mediakit van een tijdschrift over gitaren, bijvoorbeeld “Gitarist”.
Iets dat trouwens ook heel erg helpt bij het gericht Facebook Adverteren, naast adverteren op basis van interesses, is adverteren op basis van bekende personen. Om bij het voorbeeld van de webshop die gitaren verkoopt te blijven: Gitaristen (potentiële klanten van jouw webshop) zullen, behalve in alles dat met gitaren en gitaarapparatuur te maken heeft, waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in bekende gitaristen. Dus iets dat je kunt proberen is je advertenties te richten op mensen die de pagina van een bekende gitarist hebben geliked. Natuurlijk is het handig om dan een gitarist uit te kiezen die alleen bekend is onder de echte gitaarfans en niet zomaar iedereen te targetten met je advertentie die een pagina over Jimi Hendrix of een andere super bekende gitarist heeft geliked.
5. Manual Bidding
Veel mensen die kiezen voor Facebook adverteren kiezen bijvoorbeeld een conversie gerichte strategie of een strategie om zoveel mogelijk likes te krijgen en accepteren vervolgens het bod dat Facebook geeft. Toch is het een goed idee om een keer de optie “manual bidding” uit te proberen, omdat deze optie je veel meer controle geeft over het resultaat van je campagne, en de kosten per resultaat, dus simpel gezegd, hoeveel je bijvoorbeeld betaald per conversie.
Dit zijn 5 tips om het maximale uit jouw Facebook advertentie strategie te halen. Gebruik ze om meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf te creëren, meer engagement te krijgen, en een hoger conversie percentage te realiseren.