social media

Social Media trends & ontwikkelingen

Social Media trends, de laatste ontwikkelingen

Social media lijkt nog veranderlijker dan het weer. De social media trends blijven elkaar opvolgen. Zo is Pinterest bezig aan een opmars, verliest Facebook gebruikers, wordt Instagram populairder en zijn TikTok en Snapchat de places to be voor jongeren. Ook komen er steeds meer bedrijven voor social media beheer zodat je het volledig kunt uitbesteden. Benieuwd naar social media trends en ontwikkelingen? Lees dan vooral even verder. Wij hebben vijf social media trends voor je op een rijtje gezet.

Groepen

Je bent vast wel eens lid geweest van een Facebook- of LinkedIngroep. Deze groepen waren een aantal jaren geleden enorm populair. Social media draaide erop. Daarna verdwenen ze door de opkomst van pagina’s, advertenties en likes. Inmiddels zijn de groepen weer helemaal terug. Grote social mediakanalen, zoals Facebook en LinkedIn, hebben nieuwe features doorgevoerd, waardoor de groepen weer meer op de voorgrond treden. Als bedrijven- of merkpagina kun je bijvoorbeeld meedoen aan een groep.

Meer authenticiteit

Op social media draait het vooral om authenticiteit en transparantie. Consumenten vinden het niet erg als er een fout wordt gemaakt, maar hier moeten bedrijven wel open over communiceren. Deze trend zal zich dit jaar nog meer doorzetten. Wanneer je als bedrijf een fout maakt, deel dit dan. Je bedrijf krijgt dan een gezicht. Consumenten zullen je meer waarderen en als authentiek gaan zien.

Augmented reality shopping

Een nieuw kapsel uittesten, een broek passen via Instagram of kijken hoe een nieuwe televisie in je woonkamer staat; dit zal steeds gebruikelijker worden. Steeds meer bedrijven passen deze trend toe. Zo bieden sommige online winkels al de mogelijkheid om een virtuele televisie in huis te plaatsen of een tuinset neer te zetten in je tuin. Door middel van augmented reality shopping is de drempel om online te shoppen steeds kleiner.

Stories zijn overal

Stories zijn echt overal. Stories zijn populair van Snapchat en werd later door Instagram en Facebook gekopieerd, sinds kort doet zelfs Linkedin mee aan de stories hype. Doordat de stories na 24uur verdwijnen zijn ze erg geschikt om exclusieve berichten te delen met jouw doelgroep. Omdat de berichten in stories weer verdwijnen voelt veel stories posten bij de gebruiker ook niet aan als spam.

Meer budget voor social media

Steeds meer bedrijven erkennen de kracht van social media en trekken er meer budget voor uit. Tot een aantal jaren geleden was social media slechts een bijzaak, maar nu wordt de titel social media expert steeds meer toegepast. Aangezien social media steeds omvangrijker wordt, is het een goede zet om een online marketingbureau in te zetten dat de social media verzorgt.

Als ondernemer heb je het waarschijnlijk te druk om de kansen en voordelen van social media optimaal te benutten. Wil je optimaal inspelen op de laatste social media trends en ontwikkelingen? Laat je dan adviseren en besteed je social media-activiteiten uit, neem contact op voor meer informatie.